Aminokyseliny

Základnou stavebnou jednotkou každej svalovej bunky sú aminokyseliny, priaznivo pomáhajú budovaniu kvalitnej svalovej hmoty.

Základnými funkciami aminokyselín v tele sú:

– ochrana svalových vláken pred devastáciou
– rast svalovej hmoty
– aminokyseliny sú vhodné aj na chudnutie
– urýchľujú dobu regenerácie
– katalytická funkcia
– transportná, obranná, regulačná
– ochrana svalovej hmoty pred poškodením v priebehu chudnutia
– pohybová

Význam pravidelného prísunu aminokyselín je veľký. Organizmus nedokáže nárazovo prijať veľké množstvo aminokyselín a je preto potrebné stravovať sa pravidelne. Situácia nadbytku môže nastať už pri vynechaní raňajok a skonzumovaní aminokyselín, resp. na proteíny výdatného obedu
Prečo potrebujeme aminokyseliny?
Aminokyseliny sa nachádzajú v celom našom tele a sú nevyhnutné pre jeho správne fungovanie napríklad pre trávenie jedla, funkciu pečene, hojenie rán, atď. Ak má telo nedostatok aminokyselín, nemôže dostatočne obnovovať bunky. Ak chýba jedna esenciálna aminokyselina celý proces syntézy je narušený a okamžite sa to prejaví na únave, predčasnom starnutí, alergii, zažívacích problémoch ako aj oslabení imunitného systému.

Aké potraviny obsahujú aminokyseliny?
Aminokyseliny existujú v dvoch rôznych formách. D-forma a L-forma. Ich zloženie je totožné, navzájom sa však líšia zrkadlovo prevrátenou štruktúrou. Bežne sa v prírode vyskytujú aminokyseliny najmä v L-forme, telo ich lepšie prijíma, preto sú aj aminokyseliny použité v doplnkoch výživy väčšinou v tejto forme.

Vysoko kvalitné bielkoviny obsahuje mlieko, vajcia a mäso, bielkoviny rastlinného pôvodu majú často nedostatok určitých esenciálnych aminokyselín. Tomuto nedostatoku sa je možné vyhnúť príjmom bielkovín v kombinovanej strave, ale celkový príjem bielkovín musí byť vyšší, ako pri strave, ktorá obsahuje kvalitnejšie bielkoviny.
Aminokyseliny sú medzi doplnkami výživy častokrát podceňované a nie zriedka aj neprimerane preceňované. Veľa začiatočníkov po nich siaha a ani nevie prečo. Hlavnou funkciou komplexných aminokyselín je zastaviť katabolické procesy v tele a naštartovať regeneráciu a obnovu svalových buniek. Od toho sa odvíja aj čas a spôsob ich použitia.

Aminokyseliny je vhodné užívať pred tréningom a ihneď po tréningu, aby sme odštartovali regeneráciu svalových vlákien, poškodených tréningom. Tabletovú a kapsulovú formu je vhodné užívať 30 až 45 minút pred tréningom a tekutú prípadne práškovú formu 15 až 20 minút pred
tréningom.

AminokyselinyV netréningové dni je vhodné ich suplementáciu zaradiť ihneď po prebudení a večer pred spaním. Ráno po prebudení svaly akútne potrebujú doplniť aminokyseliny pre ďalšie fungovanie ako zdroj energie. Pred spaním má ich užívanie pozitívny vplyv na vylučovanie rastového hormónu.

Keď užívate aminokyseliny vo forme suplementov, najlepšie je ich brať nalačno, približne pol hodinu pred jedlom alebo medzi jedlami aby sme dosiahli lepšie a rýchlejšie vstrebávanie. Keby sa brali spoločne s jedlom, tak poslúžia len pre navýšenie obsahu bielkovín.Pre dodatočne lepšiu absorpciu môžme pridať malé množstvo vitamínu C a B6.

Aminokyseliny nemajú žiadne vedľajšie, alebo nežiaduce účinky.
V prípade, že aktívne športujete, aminokyseliny ako doplnok výživy by mali byť pevnou súčasťou vášho jedálnička.