Cvičebná pomôcka – EXPANDER

Tieto cvičebné pomôcky sú používané ako zdroj dodatočného odporu už pomerne dlho. Dnes sú vyrábané v rôznych prevedeniach a tvaroch. Najmä v prípade rehabilitačných špecialistov predstavujú veľmi osvedčený doplnkový nástroj riešenia zdravotných problémov s pohybovým aparátom.
Až neskôr sa začali gumené expandery využívať aj ako doplnok pre silové typy tréningov (s maximálnym odporom aj niekoľko desiatok kilogramov).

Dá sa povedať, že najviac to spopularizoval Louie Simmons a Westside Barbell Club. V 90-tych rokoch používali gumené expandery a reťaze výhradne siloví trojbojári alebo strongmani.

V súčasnosti ich do svojich tréningov zaraďuje viacero výkonnostných športovcov rozličných zameraní. Účinnosť tréningu využívajúceho gumené pásy hlavne na silu a rýchlosť je dobre zdokumentovaná.
Môžeme nimi precvičiť prakticky celé telo, najmä ak máme k dispozícii viaceré druhy s odlišnými odpormi. Dajú sa využívať samostatne (skôr pre rehabilitačné a kondičné tréningy) alebo ako doplnok k činkám a inému tréningovému vybaveniu (výkonnostné tréningy).

V prvom prípade sa môžu upínať na určité pevné miesta v domácnosti alebo k špeciálnym úchytom, ktoré je k nim možné dokúpiť (no viaceré súvyrábané už aj s úchytmi).

V tom druhom výkonnostnom prípade sa väčšinou jeden koniec viaže na os činky a druhý koniec upevňuje k ťažším jednoručkám alebo silovej klietke (lepšie to uvidíte na videách nižšie). Čim viac sa potom expander pri cvičení naťahuje, tým viac odporu vytvára.
Napätie vo svaloch bude vďaka hromadeniu odporu výraznejšie počas celého rozsahu pohybu, čo môže znamenať ďalšie silové prírastky.Ťažšia bude aj excentrická fáza (teda spúšťanie), čo má zas väčší vplyv na budovanie svalovej hmoty.

Ukážka cvikov s expandrom