Glutamín

Glutamín je rovnako nevyhnutný pri svalovom strese, je dôležitým prostriedkom pre nárast, ochranu a regeneráciu svalovej hmoty. Tréningom je jeho hladina odbúravaná. Suplementáciou glutamínu predchádzame katabolickým procesom vo svaloch. Navyše je vedecky preukázané, že má priaznivé účinky na chod imunitného systému, čo ocenia najme súťažní športovci.Okrem týchto priaznivých účinkov má ešte jednu dôležitú vlastnosť.

Už pri dávke 2 g glutamínu sa zvyšuje hladina rastového hormónu 4 – 5 krát. Štúdie ukazujú, že športovec by mal denne prijať 0,5 – 1 g glutamínu denne, preto je suplementácia glutamínom tak dôležitá. Užívanie glutamínu je zvlášť užitočné počas redukčnej diéty pri obmedzení sacharidov.
Glutamín možno nájsť v každodennej potrave. Ako aminokyselina je súčasťou bielkovín. Za hlavný zdroj sa považujú predovšetkým rastlinné formy proteínov. Uvažujete nad špecializovaným výživovým prípravkom? Mali by ste vedieť,že glutamín už prijímate možno aj v inej forme. Okrem bežnej stravy je súčasťou aj proteínových prípravkov.

Aké negatíva sa s užívaním glutamínu spájajú? Glutamín je vhodný pre začiatočníkov aj pokročilých. Štúdie, ktoré boli o glutamíne publikované, nepotvrdili žiadne negatívne účinky. Jedná sa o bežnú aminokyselinu, ktorá sa nachádza v našej potrave a tvorí až 60% zo svalovej bunky. Vhodný je pre široké spektrum športovcov, s rôznymi tréningovými cieľmi(sila, objem, rysovanie+diéta atď.).

Aké vlastnosti má glutamín?

– zvyšuje syntézu bielkovín a glykogénu

– chráni pred katabolizmom

– zlepšuje činnosť imunitného systému

– zvyšuje hladinu rastového hormónu

Dávkovanie Glutamínu:

Všeobecne sa odporúča konzumácia 5 – 10 g rozdelených do dvoch denných dávok. Nie je však na škodu zvýšiť dávkovanie aj na dvojnásobok. Jednu dávku užívajte pred tréningom, druhú ihneď po jeho skončení a dvojnásobnú dávku užite tesne pred spaním.