HMB

Jedným z najviac skúmaných doplnkov výživy je HMB, ktorý napomáha prispôsobeniu sa ľudského organizmu na zvýšenú fyzickú záťaž. HMB je ideálny doplnok pre športovcov s vysoko-intenzívnym tréningom, ktorý spôsobuje bolesti svalov v  pravidelných intervaloch.

HMB (β-hydroxy-β-metylbutyrát) je prirodzená látka, ktorá sa tvorí v tele. V ľudskom organizme sa tvorí z aminokyseliny leucín, ktorý je v športovej výžive považovaná za najsilnejšiu antikatabolickú aminokyselinu, ktorá obmedzuje tvorbu katabolického hormónu kotizónu. Aj na základe jej prirodzenej tvorby v organizme nie sú známe žiadne negatívne účinky pri užívaní HMB.

Účinky HMB
Zmierňuje poškodenie svalových buniek a bolesti – antikatabolický efekt
Skracuje dobu zotavovania zo všetkých typov cvičení
Zvyšuje nárast svalovej hmoty a zintenzívňuje silu na báze tréningu – anabolický efekt
Zlepšuje vytrvalosť pri vytrvalostnom behu a cyklistike
Znižuje telesný tuk
Zabraňuje úbytku svalovej hmoty, ku ktorému dochádza pri starnutí alebo určitých chorobných stavov
Vedci potvrdili aj vplyv na zníženie krvného tlaku
V ktorých potravinách sa nachádza
V strave sa nachádza v citrusových plodoch a v materskom mlieku. Asi 5 % leucínu je v ľudskom tele premenené na HMB a tým vzniká denne zhruba 0,2-0,4 gramu HMB u 70 kg jedinca.

Je však vhodné zaradiť HMB do svojho jedálneho lístka? Prirodzene záleží na tom, koľko je človek schopný a ochotný
investovať do úspechu. Predovšetkým ho odporúčame hlavne vtedy, ak sa výsledky nedostavia i napriek kvalitnému tréningu, rozmanitej výžive a suplementácii. Obzvlášť preto je dôležité užívanie HMB vo forme doplnkov výživy.

Pre koho sú určené HMB-čka
HMB produkty sú ideálne pre športovcov, ktorý sa podieľajú na vysokej intenzite tréningu, ktorý spôsobuje bolesti svalov v pravidelných intervaloch. Tieto doplnky výživy sú preto ideálne pre športovcov, ktorí sa zúčastňujú týchto športových a cvičebných programov:

Cross Fit
Vytrvalostné športy, ako je jazda na bicykli, beh, triatlon, atď.
Gymnastika
Futbal
Bodybuilng
Celkové pôsobenie HMB
Celkové pôsobenie HMB môžeme zhrnúť do nasledujúcich bodov:
Dávkovanie
Účinná dávka HMB je približne 3 g denne. Požadovaná dávka je síce závislá od hmotnosti (množstva svalovej hmoty), avšak existujú hypotézy, že pre jedinca s hmotnosťou vyššou ako 100 kg by zodpovedajúce množstvo malo byť až 5 – 6 g. Ostatné štúdie preukázali, že prekračovanie dávok vyšších ako 5 g už nemalo požadovaný účinok.

Druhou možnosťou je prijímať HMB rozdelené do dvoch dávok. Prvú dávku v rozmedzí 30-60 minút pred výkonom a druhú ihneď po výkone. Výsledný efekt zostáva rovnaký ako v prvom prípade, je však odporúčaný skôr pokročilým športovcom, ktorí podstupujú náročnejšie tréningy a riziko poškodenia svalového tkaniva je v dôsledku náročného výkonu značne vyššie.