L-Karnitín

Ľudské telo obsahuje asi 20-25g L-karnitínu. Orgány a bunky s vysokými nárokmi na energiu – srdce, pečeň, svaly, bunky imunitného systému, ľadviny, mozog, nervy, – majú veľmi vysokú hladinu L-karnitínu a bez dostatočného prísunu nemôže byť ich funkcia dostatočná.

L-karnitin podporuje a zvyšuje výdrž pri športových výkonoch, zabezpečuje prísun energie do srdca a buniek, zabraňuje rýchlemu nástupu únavy pri námahe.

Ktoré jedlá obsahujú L-karnitín?

L-karnitín je súčasťou každodennej stravy. Obsahuje ho tmavé mäso / jahňacina, hovädzina, zverina/. Ryby, hydina, mlieko, rastlinné produkty obsahujú veľmi malé množstvo L-karnitínu. V priemere v strave prijmeme 30 – 300mg L-karnitínu denne.
L-karnitín je látka, ktorá sa v tele vyskytuje prirodzene a telo si je schopné vytvoriť len malé množstvo. Na produkciu L-karnitínu telo potrebuje aminokyseliny/lyzín a methionín/, vitamíny / C, B6, B12, B3, kyselina listová/ a stopové prvky /železo/. Nedostatočný prísun hociktorej látky obmedzuje tvorbu L-karnitínu.
Na tvorbu L-karnitínu naviac potrebuje telo mobilizovať L-lyzín, čo je vo svaloch viazaná aminokyselina. Telo musí rozložiť až 30 g svalovej hmoty, aby vytvorilo 1g L-karnitínu. Preto telo radšej uspokojuje svoju potrebu L-karnitínu zo stravy, aby tomu zabránilo.

Význam L-karnitínu pre organizmus

Zvýšený príjem L-karnitínu môže mať pozitívny vplyv na telesnú kondíciu a zdravie. Dostatočný príjem L-karnitínu je zvlášť dôležitý pri fyzickej námahe a situáciách, ako napr.stres,únava,tehotenstvo,kojenie,starnutie,vegetariánstvo, nevyvážená strava, diéty na chudnutie.

Kto by mal užívať L-karnitín?- športovci výkonnostní aj rekreační- ľudia pri redukčnej diéte- muži i ženy, starší ľudia- vegetariáni- diabetici- ľudia, ktorí si chcú udržať lepšie zdravie.

L-karnitín je zvlášť dôležitý pri udržiavaní výkonnosti športovcov. L-karnitín môže zabrániť zužovaniu ciev, spôsobené fyzickou námahou, čím sa zlepšuje krvný obeh a zásobovanie svalov kyslíkom. Výkonnosť a vytrvalosť športovcov sa zlepší a svaly sú lepšie chránené pred zranením. Športovec môže dlhšie trénovať a únava svalov bude menšia. Nedávne štúdie ukázali, že L-karnitín skracuje dobu zotavenia po intenzívnom zaťažení a zlepšuje výkonnosť po opakovanej námahe. To platí nielen pre výkonnostných športovcov, ale hlavne pre rekreačných športovcov. Bolesť svalov tzv. svalovicu, ktorú mnoho ľudí po namáhavej činnosti cíti, je možné užívaním L-karnitínu podstatne zmenšiť, čo športovcovi umožní ďalej naplno trénovať. Okrem toho L-karnitín podporuje spaľovanie tukov, znižuje odbúravanie aminokyselín, podporuje syntézu bielkovín a vytváranie hmoty hladkého svalstva.