Omega – 3

Mastné kyseliny omega-3 sú nesmierne dôležité pre naše zdravie, jedným z hlavných dôvodov je to, že majú sklon potláčať zápaly, ktoré sú príčinou mnohých degeneratívnych ochorení, ktoré nás trápia. Deje sa tak pôsobením mastnej kyseliny omega-6 proti zápalovým účinkom.. Naše telo nemá schopnosť si samo vytvárať molekulu pre mastné kyseliny omega-3, kyselinu alfa- linoleovú (ALA), preto je považovaná za esenciálnu mastnú kyselinu. Ďalej v metabolickom procese sa rodičovská ALA metabolizuje na dve najprospešnejšie mastné kyseliny: kyselinu eikosapentaenovú (EPA) a dokosahexaenovú (DHA). EPA (kyselina eikosapentaenová) je nenasýtená mastná omega-3 kyselina, ktorá je obsiahnutá najmä v rybom tuku.
V ľudskom tele je súčasťou membrán buniek, zlepšuje pružnosť ciev, čím podporuje krvný obehový systém. V kombinácii s ďalšou omega- 3 nenasýtenou mastnou kyselinou DHA (kyselina dokosahexaenová) pomáha pri prevencii pred ischemickou chorobou srdca a infarktom myokardu, má blahodarný vplyv na hladinu krvných tukov. DHA (kyselina dokosahexaenová) patrí  do skupiny omega-3 nenasýtených mastných kyselín a je jednou z významných zložiek rybieho oleja. DHA je dôležitá najmä pre riadenie a súhru životných procesov v organizme, správnu funkciu bunkových stien, nervov, oka, imunity a srdcovo-cievneho systému. Hrá významnú úlohu v procese zapamätávania, najmä v detstve je potrebná pre správny mentálny vývoj.
Hlavným zdrojom omega-3 nenasýtených mastných kyselín je materské mlieko, rastlinné oleje a mäso tučných rýb.
Ako som už spomenula, rodičovskú ALA nedokáže naše telo vyrobiť, a pretože sa ani celá nepremieňa na svoje EPA a DHA, je nutné, aby sme tieto mastné kyseliny prijímali v našej strave. Túto záležitosť však komplikuje skutočnosť, že omega-3 mastné kyseliny sú jednou z tých zložiek, ktoré najviac chýbajú v našej súčasnej strave. Avšak je možné ich konzumovať v potravinách ako je losos, makrela, ančovičky, vlašské orechy, ľanové semienka a zelená listová zelenina, musíme len pamätať na to, aby sme tieto potraviny zaradili do nášho denného jedálneho lístka. Ešte rýchlejšie je možné ich získať vo vysoko kvalitných doplnkoch stravy obsahujúcich mastné kyseliny omega-3.