Proteín

Proteín by nemal chýbať u žiadneho športovca, ktorý to myslí s cvičením vážne. Ak Ti doteraz výber proteínu robil problém, teraz už budeš mať jasno.
Proteín = bielkovina, je základnou a najdôležitejšou zložkou buniek, je absolútne nenahraditeľnou látkou
vo všetkých živých organizmoch. Je taktiež hlavnou zložkou, z ktorej pozostávajú aj svaly.

Ľudia spojení so zdravým životným štýlom o tom dobre vedia, a preto ich diéty obsahujú množstvo bielkovín,
ktoré prijímajú z rôznych druhov potravín, najčastejšie z mäsa, rýb či mliečnych výrobkov.

Ak však nedokážu zabezpečiť dostatočný príjem proteínov zo stravy, siahajú po tomto doplnku výživy,
ktorý v krajných prípadoch môže slúžiť aj ako náhrada jedla.

Proteínové doplnky sú vyrobené z jedného alebo viacerých zo štyroch základných bielkovinových zdrojov – srvátky, vajec, sóje a ryže.
Tieto zdroje sú spracované na práškovú formu, ktorá sa mení na tekutú zmiešaním s vodou alebo mliekom.
Dostatočný prísun bielkovín zabezpečuje pozitívnu dusíkovú rovnováhu, ktorá umožňuje nášmu telu rekonštruovať poškodené svaly.
Čim rýchlejšie sa svaly opravia, tým rýchlejšie ste zregenerovaný.  Dôsledkom nedostatočného príjmu bielkovín v strave vzniká negatívna dusíková bilancia,
čo má za následok oveľa dlhší čas potrebný na regeneráciu.

Zvýšený príjem bielkovín je základ pre športovcov s pravidelným tréningom alebo pre všetkých, ktorí sa snažia schudnúť a zbaviť sa tak prebytočného tuku.

Kulturisti a športovci sa spoliehajú na suplementáciu proteínmi, aby sa ich svaly mohli dobre regenerovať a rásť.

Proteínové suplementy sú navrhnuté pre každodenný príjem aj pre ľudí, ktorí nie sú kulturistami či športovcami.

AKÉ DRUHY PROTEÍNOV POZNÁME?

V obchodoch nájdete množstvo variácii proteínových suplementov ale spomenuli sme tieto najdôležitejšie.

Môžeme ich rozdeliť podľa množstva bielkovín na 100 g suplementu, no okrem toho ich delíme podľa toho, akého sú bielkoviny pôvodu.
Najčastejšie sú to:

1. Srvátkový proteín – najpoužívanejší proteín,často s označením WHEY, ktorý je vyrobený z mliečnej srvátky a má v sebe rýchlo stráviteľné bielkoviny,
ktorých obsahuje 50 – 90 %. Srvátkový proteín je zmes bielkovín izolovaných zo srvátky. Srvátka je odpadový mliečny produkt, ktorý sa oddeľuje pri výrobe syra.
Mlieko obsahuje 2 hlavné typy bielkovín…kazeín (80%) a srvátku (20%).
Odporúča sa hlavne ráno a hneď po tréningu.

2. Vaječný proteín – vyrobený z vaječných bielkov s 80-85% obsahom bielkovín. Je výborným zdrojom aminokyselín, no má zlú rozpustnosť.

3. Kazeín – vyrobený z čerstvého mlieka s obsahom pomalých bielkovín a glutamínu.
Dlhodobo svaly zásobuje bielkovinami, a preto je vhodné užívať ho hlavne pred spaním ,kedy neni možné prijímať bežné potraviny. Je aj dobrou náhradou jedál.

4. Sójový proteín – vyrobený zo sójovej múky, obsahuje veľa BCAA, glutamínu i arginínu.
Pomáha zrýchľovať metabolizmus, no mnoho cvičencov sa mu vyhýba pre možné estrogénne účinky sóje.

5. Beef (hovädzí) proteín – ide o jeden z radu moderných proteínov,
ktorý sa vyrába z hovädzieho mäsa a obsahuje aj množstvo kreatínu a aminokyselín.
Výhodný je hlavne pre ľudí, ktorí majú laktózovú intoleranciu.

Okrem klasického proteínového nápoja existujú aj proteínové tyčinky.