Stabilita krčnej chrbtice a lopatiek

Veľmi mnoho žien trpí bolesťami krčnej chrbtice a rôznymi migrénami či bolesťami hlavy. Prečo hlavne ženy? Jednak ženy sú krehkejšie stvorenie a domnievam sa (prepáčte ženy :)), že “nosia na pleciach” veľa starostí, myseľ sa im nezastaví a nevedia sa uvoľniť. Z toho následne plynie nesprávny stereotyp dýchania, predsun hlavy a neustálna koncetrická aktivita medzilopatkových svalov. Predsun hlavy by som pri bolestiach krčnej chrbtice považoval za príčinu č. 1.

iStock_000024935989_Medium

Snáď každý, kto ma chronické bolesti šíje má v nesprávnom postavení hlavu a nemá kontrolu nad jej polohou. Vlastne už len pohyb očí a hlavových kĺbov štartuje pohyb cele chrbtice. To znamená, že ak nemáte kontrolu nad svojou hlavou (i mentálne :)), nemáte kontrolu i nad zbytkom vášho tela. Ľudská hlava váži priemerne 5 kg a stačí, ak ohnete hlavu na 60 stupňov, tlak na vašu krčnú chrbticu narastie na 30 kg. Gravitácia je niekedy sviňa, čo poviete? 🙂

6a00e54ff5c304883401b8d1611903970c
Tieto cviky nie sú všemohúce, ale z praxe mám odskúšané, že to je efektívnejší prístup ako obyčajné naťahovanie a pod. Napr. pri tlačení hlavy do fit lopty v jednom cviku posilníte, natiahnete i prekrvíte svaly. 1. cvik, HEAD NODS, sú výborné popri dlhom sedení medzi prestávkami. Skúste si dať 50-100 opakovaní a možno budete prekvapení, ako rýchlo vám môže zmiznúť napätie šíje zo sedenia.Stretch-Your-Neck-Step-20