TABATA

Tabata je výbornou voľbou pre všetkých, ktorí chcú neustále zlepšovať svoju kondíciu. Tento typ tréningu sa odporúča i tým, ktorí chcú schudnúť.
Podstata tabaty
Tabata je intenzívny intervalový tréning, ktorý pozostáva z 20 sekúnd maximálnej aktivity a 10 sekúnd odpočinku opakujúcich sa za sebou 8-krát. To znamená, že jedna tabata trvá 4 minúty. Za 20-30 minút možno týmto spôsobom precvičiť a vyformovať celé telo. Rovnako dobre sa dajú v rámci tabaty využiť aeróbne aj posilňovacie cvičenia. Výhodou je, že človek si môže tabatu zacvičiť v pohodlí domova a vybrať si cviky, ktoré uzná za vhodné. Zároveň sa nebude nudiť, pretože cviky môže v rámci jednotlivých tréningov ľubovoľne obmieňať.

Pre koho môže byť Tabata tréning najvhodnejší?

  •  Jednotlivci, ktorí chcú zvýšiť svoju celkovú športovú a výkonnostnú pripravenosť.
  •  Jednotlivci, ktorí majú záujem o efektívne zhadzovanie váhy a úbytok telesného tuku (zvýšené spaľovanie pokračuje aj po dokončení cvičebnej jednotky).
  • Jednotlivci, ktorí hľadajú produktívne riešenia prostredníctvom kratších tréningov.

Treba však spomenúť aj to, že každý má rozdielnu športovú výkonnosť a do hry môžu vstúpiť aj určité zdravotné obmedzenia. Napríklad pre človeka s veľmi zlou kondíciou a vyššou nadváhou nie je najvhodnejším riešením ihneď prejsť na vysoko-intenzívne aktivity.

Chce to postupný tréning a progresívnu adaptáciu na vyššie zaťaženie, kým bude schopný pravidelne a s úspechom využívať tieto formy cvičenia.
Čo sa týka zdravotných obmedzení a chorôb, v tomto vám musia vždy konkrétne poradiť príslušní odborníci.

Pre Tabata tréning je možné vyberať aktivity primárne zamerané na vytrvalosť (behy, cyklistický trenažér, skákanie na švihadle, atď.) alebo posilňovacie cvičenia (s vlastným telom, so závažiami, prípadne inými tréningovými pomôckami)